Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

Σύγκριση East Med με τον αγωγό… της Μέρκελ στη Βαλτική!

Του καθηγητή Αντώνη Φώσκολου
Η κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την χερσόνησο Yamal της δυτικής Σιβηρίας μέσω της Βαλτικής με κατάληξη τα σύνορα Γερμανίας-Σλοβακίας, θα στοιχίσει 14,8 δισεκατομμύρια δολάρια (Nord Stream Wikipedia).
Αν ο αγωγός Nord Stream II δεν είναι «φαραωνικός», γιατί η κατασκευή του αγωγού East Med να είναι «φαραωνική φαντασίωση της ΕΕ»; Την κατασκευή αυτού του αγωγού που θα ξεκινά από τη Δυτική Σιβηρία και θα φθάνει στο Vyberg, μήκους 917 χιλιομέτρων και μετά μέσω του υποθαλασσίου αγωγού μήκους 1.222 χιλιομέτρων θα φθάνει στο Greifswald της Γερμανίας με κατάληξη τα σύνορα Γερμανίας–Σλοβακίας, υπέγραψαν το 2011 εκ μέρους της Ρωσίας ο τότε πρόεδρος Ντμίτρι Μεντβέντεφ, η καγκελάριος της Γερμανίας Μέρκελ, και εκ μέρους της Γαλλίας, ο τότε πρωθυπουργός Φρανσουά Φιγιόν.
Ο αγωγός Nord Stream II μήκους άνω των 2.500 χιλιομέτρων (1.220 χιλιόμετρα υποθαλάσσιος και 1280 χιλιόμετρα χερσαίος) συνολικού κόστους 14,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το κόστος κατασκευής των χερσαίων αγωγών ανέρχεται σε $6 δις και το κόστος του υποθαλάσσιου αγωγού σε $ 8,8 δις δηλαδή πολύ περισσότερο από ότι θα στοιχίσει το χερσαίο και το υποθαλάσσιο τμήμα του East Med. Και όπως μου ανέφερε σε συνομιλία μας ο ειδικός στα ενεργειακά Δρ. Ηλίας Κονοφάγος, πόσοι γνωρίζουν ότι η Τεχνολογία έχει εξελιχθεί τόσο ώστε να μπορούμε πλέον σε 3.000 μέτρα βάθος να τοποθετήσουμε τριπλούς ή διπλούς αγωγούς ταυτόχρονα;

Θεωρούν ότι η διάμετρος λόγω θαλάσσιου βάθους θα είναι η μισή σε σχέση με τον Τransbaltic λόγω των 300 Αtm του θαλάσσιου βάθους! Ούτε αυτό είναι όμως πρόβλημα, διότι τον αγωγό μπορείς να τον «κρεμάσεις» στα 2.000 μέτρα βάθους με πλωτήρες εάν θέλεις μεγαλύτερη διάμετρο! Ένας τριπλός αγωγός EastMed στο βυθό της θάλασσας δεν θα στοιχίσει 3 x $6 δις αλλά 10 δισεκατομμύρια δολάρια, άρα φθηνότερα ανά $/ΜΜcf (δολάρια / δισ. κυβικά πόδια φυσικού αερίου) του Nord Stream! Είναι ακριβός ή φθηνός λοιπόν ο East Med;

Και ερχόμαστε στο κόστος της κατασκευής σταθμών υγροποίησης φυσικού αερίου σε σχέση με την ποσότητα που πρέπει ετησίως να μεταφέρεται με LNG πλοία. Για να μεταφέρω 15 δις Μ3 φυσικού αερίου ετησίως στην ΕΕ με LNG πλοία χρειάζονται δύο σταθμοί υγροποίησης συνολικού κόστους $ 8 δις. Άρα πάλι ο Φαραωνικός αγωγός East Med είναι προτιμητέος και αφήνω κατά μέρος τον κίνδυνο ανατίναξης των σταθμών υγροποίησης και μεταξύ άλλων, την συνεπακόλουθη οικολογική καταστροφή.
Ο αγωγός East Med μήκους 1.700 χιλιομέτρων (1.200 χιλιόμετρα υποθαλάσσιος αγωγός και 500 χιλιόμετρα χερσαίος) συνολικού κόστους 6,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι ποιος ήταν ο απώτερος σκοπός του άρθρου που έγραψε ο κύριος Σιμόν Ταλιαπέτρα στην «Καθημερινή», ιδιαίτερα αν σκεφθεί κανείς ότι η ανάπλαση του Ελληνικού θα κοστίσει 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα οποία λογικά δεν θα δοθούν καν από την τσέπη οποιουδήποτε, αφού η πολλαπλάσια αξία του ακινήτου εξασφαλίζει πλουσιοπάροχη δανειοδότηση από τα κορυφαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παγκοσμίως.

Πόσο μάλλον στην περίπτωση του αγωγού, όταν η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν αποτιμάται μόνο σε οικονομικούς όρους και θα τροφοδοτήσει την ευρωπαϊκή οικονομία για τις δεκαετίες που έρχονται…

*Ο καθηγητής κ. Αντώνης Φώσκολος, είναι ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων, Τομέας Ανίχνευσης και Εντοπισμού Κοιτασμάτων και ομότιμος ερευνητής της Γεωλογικής Υπηρεσίας του Καναδά (Emeritus Research Scientist, Geological Survey of Canada-Calgary) / tfoscolo@NRCan.gc.ca (Natural Resources Canada = Υπουργείο Εθνικών Πόρων Καναδά) και foscolos@mred.tuc.gr

1 σχόλιο:

  1. Άντε λοιπόν, τι μας τα λέτε...κάντε μια ομάδα με τον Στρατηγό Φράγκο, τον Μαρκεζίνη, τον Κονοφάγο, τον Φώσκολο κ.α. ξέρετε εσείς ποιους, και απαλλάξτε μας από την σαβούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή